2011. február 16., szerda

Borravaló

 Ahogy próbálok minél több infót szerezni, felfigyeltem valamire, amire nem számítottam. Vagy inkább nem is gondoltam rá. Ez pedig a borravaló kérdése. 
A Zátonyon nem kötelező borravalót adni, de természetesen jó, ha van, és szívesen elfogadják. Pedig egykoron idegen szokásnak számított, ha nem egyenesen sértésnek. Ám azok az idők réges régen elmúltak, persze egy ilyen multikulturális közegben nem is kell ezen csodálkozni... 
Szóval mára bevett gyakorlattá vált, és egyre inkább terjed. Bár semmi esetre sem tartják kötelezőnek, de azért a jó munka után szívesen veszik. Az éttermekben pl. úgy 5-10% pluszt szívesen fogadnak. De vendéglátóegységek, éttermek esetében fontos, hogy ne adjunk borravalót, ha nem voltunk, vagyunk megelégedve a szolgáltatással. Ez jelzésértékű!! 
Taxisofőröknek is úgy adnak borravalót, hogy 10%-kal felkerekítik a viteldíjat. (Bár a tarifákkal nem vagyok tisztában, de ha hasonlatos, mint itthon magyarhonban, akkor kerekítsen a fene!)
Szállodákban szokás a poggyászhordó fiúnak is odanyomni 1-2 dollarzokat...

Ergo - csak úgy, mint máshol.

4 megjegyzés:

herrbakos írta...

Előre bocsátom én nem vagyok a borravaló híve, mert én sosem kaptam munkáim során korábban és úgy gondoltam másoknak se ebből, hanem a fizetésből kell megélni. (Meg eleget kuporgattam ahhoz, hogy nagyon szigorúan bánjak a pénzzel.)
Ugyan voltunk már étteremben, de mi nem adtunk borravalót. A csel egyszerű: Etfpos-szal kell fizetni és akkor nem tudnak többet levonni elektronikusan, mint amennyit fizetni kell.
Taxisofőrrel és poggyász hordó fiúval még nem volt dolgunk.

Gandalf írta...

Én már többször is adtam borravalót (lásd pl. egészségügy, bár ott hálapénznek nevezzük, de talán mindegy is), pedig sokszor nem érdemli meg a szolgáltató egyén. Azért utaltam az egészségügyre egyből, mert filozófiám, hogy orvosnak nem adunk többet, mint ami jár neki. Azt meg ugye nem tőlem kapja. Legalábbis nem közvetlenül. És én ehhez tartom magam! Tőlem doki még nem látott csúsztatott pénzt! És nem is fog. Pedig, akár csak a többi szolgáltató esetén, ezt természetesnek veszi az egész magyar társadalom. Fogalmazásom nincs, miért... Persze értem, csak nem akarom elfogadni.

Unknown írta...

Ne rontsátok el a Zátonyt. Jelenleg cseppet sincs elterjedve a borravaló, remélem sosem is fog.
Kifejezetten nem adunk borravalót: taxisnak, benzinkúton, üzletben (legyen kicsi vagy nagy), tetszőleges szolgáltatónak (bármilyen szerelő, postás, stb.,).
Esetenként, ha tényleg valami kiemelkedően élményszerű kiszolgálást/ételt kapsz egy étteremben, akkor ott adhatsz. Ez sem jellemző, és nemcsak, hogy nem haragszanak/csalódottak, ha nem adsz borravalót, de ez a természetes, alapállapot. Ha adsz, az nagyon megtisztelő, nem az összeg miatt, hanem mert ezzel valóban azt fejezed ki, hogy roppant elégedett vagy.
Éjszakai lokálokban/sztriptíz-bárokban kötelező a borravaló. (Ne kérdezzétek, ezt honnan tudom, csak az ügyvédem jelenlétében vallok erről :)

A több, mint öt év alatt szerintem nem adtam háromnál többször, és arra a három étteremre/ételre gondolva még most is összefut a nyálam.

Frater Thomas írta...

Avagy ne higgyünk el mindet az útikönyveknek. :)
Persze errefelé van olyan szakma is, amit a munkáltató szándékosan nem fizet meg, mert borravaló van. Gyógymasszőr cimbora egy eléggé jó szállodában dolgozott ugyanígy. A fizetés olyan volt amilyen, ezt a munkáltató és a munkavállaló is látta, de volt annyi borravalójuk, hogy szépen kiegészítette a fizetést.
A szokással én sem értek egyet, ha épp van kedvem, akkor adok. De tudjuk: Illésék és pofonok.