2011. január 21., péntek

Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV a neve...ehe)

Ez az az intézmény, ami az APEH helyét és feladatait hivatott átvenni...
Saját esetem jól példázza körültekintő működését. Előre bocsájtom nem fikázódom, egyszerű tényközlésről esik szó!

2006. évvégén egy lelkes kis társasággal megalapítottuk az Egry József, a Balaton festőjének nevét viselő alapítványt. Alapítványunk Zala megyében Zalaújlakon működik, Nagykanizsa és Zalakaros tőszomszédságában, és azért pont ott, mert, bár kevesen tudják, de Egry József abban a kis faluban született. Alapítványunk, ami a mai napig az egyetlen alapítvány, ami Egry munkásságával és bemutatásával is foglalkozik, szinte azonnal megkapta a „közhasznú” címet. Egy évben két alkalommal tartozunk beszámolóval a NAV, ill a Zala Megyei Bíróság felé. Ezek tavasz végén májusban, ill a nyár végén szeptemberben esedékesek. A nyár végi beszámolót (költségvetés) a NAV-nak kell megküldenünk (legszebb az egészben, hogy ugyebár egy pénztári év az márciustól márciusig tart mindenhol a világon).
Tavaly december végén felszólítást kaptunk, hogy azonnal, 8 napon belül pótoljuk az elmaradt beszámolót a 2009-es évre... 2010. évvégén...! Bár a beszámoló a hatályos határidőre (szeptember)megérkezett ugyan, és ezt természetesen alá tudjuk támasztani, hiszen nekünk arról könyvelésünk vagyon az alapítvány könyvelőjénél, ennek ellenére nem került feldolgozásra és az illetékes kolléga (nevet szándékosan nem írok, hiszen nem fikázódni akarok!), egy hölgy, Dr. YY, olybá tekintette, hogy akkor az elmaradt.... A probléma ezzel csak annyi, hogy a NAV közölte ezen szégyenteljes eset miatt (mármint a mi szégyenünk, természetesen) elvették a szja 1%-ból összejött támogatást. és ezt megerősítve levélben értesítettek is minden adózót, aki az 1%-ot az alapítványnak szánta volna, hogy hát akkor "áz van, ázt káll szárátni"...
Na legott ez év januárjának 3. naptyán újra megküldtük, kellő szégyenkezéssel persze, pótolandó a hiányosságunkat, mire válaszként kaptunk egy újabb felszólítást, hogy ejnye bejnye meg, hogy megállapítást nyert, miszerint a feltételeket nem teljesítettük meg hogy késedelmünket alapos indokkal nem igazoltuk... (bazz...!). Meg hogy a beadványunkban nem rendelkeztünk, hogy akkor mi is legyen azzal a bizonyos pénzösszeggel (120 ezer forént), hogy akkor most igényt tartunk-e rá, or nem... MERT - ilyen és olyan paragrafusok, meg bekezdések alapján kérhetjük a bizonyos Kivételes méltányosságot, különösen, ha az adó 1%-os összeg átutalásának meghiúsulása súlyosan veszélyezteti az alapítvány céljának elérését...  Ja és mindezt 3 munkanapon belül, mert különben ő (a DR. Hölgy) rendelkezik oszt fellebbezésnek ott mán helye az nincsen...!

És különben is (idézem):

„ Az állami adóhatóság által már korábban megküldött tájékoztató levél felhívta a figyelmüket arra, hogy a 1037A számú adatlap kitötltési útmutatója részletesen tartalmazza azon nyilatkozatok, egyéb okiratok felsorolását, amelyeket a kedvezményezettnek az Szf. törvényben meghatározott határidőben, azaz a tájékoztató levél kézbesítésétől számított 30 napon belül kell az állami adóhatósághoz benyújtania.

A kedvezményezetti eljárás során megállapítást nyert, hogy Önök nem küldték meg a kedvezményzetti jogosultság megállapításához szükséges, jelen végzés rendelkező részében felsorolt iratokat, ezért a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL törvény (a továbbiakban Ket.) 37. § (3) bekezdése alapján a rendelkező részben megállapított határidőn belül a hiányzó iratok benyújtására hívom fel Önöket.”

 Vagyis ezen sorokból kiderül az is, hogy bár közhasznú alapítvány vagyunk, és mindezt papírokkal, nyomtatványokkal, hivatalos iratokkal is tudjuk igazolni (elvégre valaha megkaptuk ezen iratokat az illetékes intézményektől!)..., ennek ellenére a NAV rendszerében nem szerepelünk. Csak akkor tudnám, hogy az elmúlt években mi alapján utalták ki részünkre az adó 1 százalékokat?!
Legott bősz telefonálgatásba kezdtünk a könyvelővel, a levélben megadott elérhetőségeket hívva, hogy akkor most mi van?!
Legnagyobb megrökönyödésünkre a megadott számot hiába hívtuk felváltva, nem vette fel senki... Váltottunk. Hívtuk a NAV megyei központjának számát is, hasonló sikerrel!!
Második napon (!) sikerült az ötödik(Hallelujah!) próbálkozásra felhívni a központot. (Természetesen minden próbálkozásunk a levélben megadott időpontokban történt). A központos hölgy kapcsolta nekünk DR. Hölgyet... De továbbra sem történt semmi, senki nem vette fel. Na ekkor cselhez folyamodtunk. Többszöri próbálkozás után ismét sikerült elérni a központot, de most már azt az osztályt kértük, ami a levélben van megjelölve. FELVETTÉK! Egy hölgy jelentkezett be, majd miután közöltük kivel szeretnénk beszélni, kedvesen mondta, hogy akkor mindjárt idehívja a telefonhoz (hallottuk ahogy átszól talán a másik irodába). És végre a vonal túlsó felén meghallottuk Dr. Hölgy hangját (örvendezzünk kedves testvéreim!). Miután elmondtuk miért is keressük, megkért minket, hogy hívjuk újra a legelőször hívott számot és akkor most felveszi(!). 
Baazzzz... ezek szerint ott csörög mellette az rohadt telefon és nem veszi fel! Mindezt napokon keresztül! És ha ezt megcsinálja egy esetben, akkor vajon még hányszor?! És hogy a jó életbe nem idegesíti, hogy egyfolytában csörög mellette a telefon?! És, ha le van halkítva, akkor egy hivatalban MIÉRT VAN LEHALKÍTVA EGY TELEFON ÜGYFÉLFOGADÁSI IDŐBEN?!  (Azt már meg sem kérdezem, hogy ez a hölgy még meddig fog ott dolgozni...)

Na valóban fel is vette. Végre. Könyvelőnk elmondta neki, hogy milyen felszólítást kaptunk tőle, mire közölte, hogy ő ilyen dolgokat nem írt bele, azaz hogy nem kérte az iratok hiánypótlását... mondtuk, hogy de, ő mondta, hogy nem. Idéztük neki, mire fogalma sem volt, hogyan került ez bele a levélbe... Dolog lerendezve.
De akkor most mi van a Kivételes méltányossággal? Hajjaj, azt aztán igen gyorsan adjuk be online(!). Az ő oldalukról letölthető a megfelelő nyomtatvány, azt értelemszerűen töltsük ki és minden rendben lesz. Az indokolás résznél pedig van egy tíz sornak megfelelő hely, amibe férjen bele mindenképpen az indokolás, mert az indokolás az nagyon fontos – indokolta meg felhívását...
Megbeszéltük, hogy telefonközelben marad, mert ha bárminemű kérdésünk volna, nyugodtan hívjuk őt fel...
Nyomtatványt kitöltöttük, indokolást elkezdtük... Aztán észrevettük, hogy egy sorba mindösssze 80(!) karakter fér, és ha véletlenül javítani kell (mondjuk egy helyesírási hibát), azonnal törli az egész sort a program... Ezen már csak röhögtünk. Meg azon is, hogy a tíz sornak „olyan részletesnek kell lennie, hogy abból megismerhető legyen a szervezet forrásainak nagysága, azokon belül az Szja 1%-os összeg nagyságrendje, és annak számadatokkal alátámasztott felhasználási célja.”
Na hát mi megcsináltuk. Igaz úgy, hogy huszonegynéhány sorba tudtuk leírni magunknak wordben, ami feltétlenül szükséges, oszt elkezdtünk jókat derülve redukálni.

És most várjuk a fejleményeket.

Már két napja semmi. Talán jó jel?

Nincsenek megjegyzések: